onsdag 16 april 2008

Spotify - nästa generations iTunes?

Free Image Hosting at www.ImageShack.us


Fått chansen att provköra betan på Spotify, en ny musiktjänst skapat av ett svenskt-luxemburgiskt företag med samma namn. Typiskt startup, kan man säga. Ungefär som den underbara webbläsaren Flock jag installerat på burken (och vars inbyggda bloggeditor används i skrivande stund). Gissa vad deras företagsnamn är? Du gissade rätt, Flock. Hur som helst, Spotify följer alla principer som är typiska för en ny, spännande Web 2.0-produkt. Den är gratis, tycks bygga på nån typ av p2p-teknik (kan dock ha fel), och ska finansieras med reklam. Spotify erbjuder ett gediget musikbibliotek, som de kaxigt påstår ska bli störst i världen, och allt ska strömmas gratis genom en nedladdningsbar mediaspelare. Har sett liknande grejer tidigare, i synnerhet Pandora, men de fick ju problem med upphovsrätten - åtminstone utanför USA.

Det här kan bli precis hur stort som helst. Och det kan gå käpprätt åt helsike. Jag börjar med det positiva. Spelaren liknar i mångt och mycket iTunes, med meta-taggar som omslag, arkiv, med mera. I en sökruta skriver man det band som önskas och vips, en lista med en massa låtar dyker upp. Dubbelklicka och låten kickar igång. De går till och med att släppa ner i olika mappar. Bra och behändigt.

Hur skulle nu tjänsten finansieras? Ja just det, reklam. Reklam på nätet är ingen höjdare just nu. I synnerhet tjänster relaterade till kultur och nöje. Det finns två anledningar till detta.

1. Ex. Facebook. Företaget har övervärderats brutalt. Deras årliga omsättning är inte i närheten av det beräknade aktievärdet. Varför? Nöjesrelaterade produkter utgör bara en liten del av hela annonsmarknaden. Men hur i helsike annonserar man ut hemorrojdsalva till användare av Facebook? Vill man träffa rätt målgrupp, och det vill man, så måste målgruppen avslöja sig. Och det finns ingen på Facebook som går ut med att röven svider. Hur ska då Spotify kunna kartlägga sina användare? På vilket sätt kan de locka annonsörerna, om de inte har en aning om vilka användarna är? Risken för spionprogram blir då stor.

2. Vilka är det då som tjänar pengar på alla med hemorrojder? Google. Folk sitter och skruvar sig på stolen, går in på Google och gör en sökning efter salva. Pang, en betald länk ligger längst upp bland alla sökresultat. Google har i dag över 40 procent av hela internets annonsmarknad. De är jättar. Men även deras plånbok börjar samla malar. Om än temporärt (eller?) så mår inte världsekonomin så bra just nu. Bolånekrisen har gjort amerikanarna, de största konsumenterna i världen, mindre köpstarka. Har man inga pengar på fickan, då klickar man inte på reklamlänkar, vilket resulterar i att Google förlorar stora delar av sin inkomst. Om detta drabbar Google hårt, hur drabbas då Spotify?

Spotify har med andra ord ett uselt utgångsläge. De har en bra produkt, men den ligger i gråzonen över vad som kan räknas som lagligt. Och de vill finasiera den med reklam och locka annonsörer med en målgrupp de inte har en aning om. Dessutom, det här kan låta vidskepligt, har de ett kontor på Humlegårdsgatan i Stockholm och ett i Luxemburg. Det luktar it-boom och jakt på riskkapitalister lång väg. Men vi säger så här, jag använder gladligen deras mediaspelare (utbudet är fantastiskt), men jag avråder alla aktieköp. Dessutom går inga låtar att lägga in på min iPod, vilket gör produkten genialisk och begränsand på samma gång.

Just ja, min Macbook Pro är som vanligt fantastisk. Mer uppdateringar om den snart.

3 kommentarer:

Emilio sa...

Jaaaa en blogg.. Du ligger först på min blogg lista på favoriter ;)

Semantic Life sa...

Jag är hedrad! =)

Alexander sa...

Hehe du fixade lite layout iaf :)
Spotify verkar coolt, synd att det är closed beta bara. Du får skicka en invite om du har nån.