torsdag 24 april 2008

Nytt om Spotify

Utan att egentligen veta vad jag snackar om nu, gjorde jag en ny, kanske skrämmande, upptäckt hos det svensk-luxemburgiska musikprogrammet Spotify (gick för övrigt förbi deras kontor i dag. De har en stor logga på husfasaden nära Humlegården). När programmet startade skedde någon sorts automatisk uppdatering. Efteråt blev somliga låtar rödmarkerade, och när jag försökte spela dem fick jag svaret: "The selected song is not available in your country".

Vilka slutsatser kan man då dra från detta? För det första tycks de faktiskt, på riktigt, knyta avtal med musikbranschen. Då de inte säger mycket på sin sajt kan man ändå börja utgå från att företaget är legitimt, vilket är positivt. Produkten känns ju liksom helgjuten. Men det finns så klart en negativ aspekt också, vilket inte är Spotifys fel. Ska inte jag, som europeisk musikkonsument, kunna avnjuta samma låtar som mina bröder och systrar på andra sidan Atlanten?

Vare sig vi vill det eller inte, lever vi i en globaliserad postmodern värld. Det innebär att jag, Hideo, Michael, Hector och Tirivaviri vill lyssna på samma musik, se samma filmer, använda samma datorprogram, allt detta, samtidigt. Jag vill inte behöva vänta, eller för den delen, inte få lyssna alls på grund av upphovsrättsregler. Det har gjorts en film av ett gäng danskar om hur upphovsrätten faktiskt motarbetar kreativa och kulturella krafter. Den kommer också att sändas i SVT2 lördag den 3 maj.

Men visst, jag fattar, upphovsrätt kan också vara bra. Men det känns liksom trist att förespråka den. Ämnet är dessutom tillräckligt komplicerat, såväl filosofiskt som juridiskt, att jag inte orkar börja någon ny debatt. Det känns som det mesta redan har sagts. Hur som helst, Spotify, om ni läser det här, kul att ni verkar vara legitima trots allt. Men snälla, sluta göra fler låtar obrukbara för oss stackars europeer. Puss!

Inga kommentarer: