onsdag 16 april 2008

Skräpmodem från Tele2

Hmmm… Hade tänkt ägna några rader åt att återigen hylla min Macbook Pro. Beskriva nya små upptäckter, såsom att bildskärmsljuset inte bara kalibreras efter belysningen i rummet, utan även efter den dominerande färgen på skärmen (till exempel en stor ljus ruta, som en textfil, gör skärmen ljusare, medan en mörk ruta, som en hemsida med mörk bakgrund, tonar ner skärmljuset). Eller så hade min uppmärksamhet riktats mot nyligen installerad mjukvara (utvecklarna rimmar på ”à la daube” och ”det e’ soft”). Men icke. I stället har mitt hemska Huawei 3G-modem med Tele2 som operatör givit mig huvudbry. Seriöst, vem blir inte förbannad när en halv text raderats i Facebook på grund av att modemet säger ”Cannot find the device. Application will now quit”? Jag menar, vafan!

Så nu sitter jag i Word och måste formulera mig, som om det vore ett 56k-modem från 1998 (och någon jobbig släktig som försöker ringa hela tiden). Självklart har problemet sitt ursprung i att det inte är Apple som står som tillverkare, utan Kinas svar på Sony och Toshiba hopslaget i ett (Huawei alltså). Det, eller självfallet, att Tele2:s täckning inte är så lysande som de själva gärna påstår. Men för att återgå till det tidigare påståendet, Apples filosofi har alltid varit att kontrollera hela processen. De gör hårdvaran, mjukvaran, tillbehören, mp3-spelaren, handdatorn och den trådlösa nätverksadaptern. Inga problem, allt flyter på utan flaskhalsar och annat jävelskap. Steve Jobs och hans trogna riddare sitter och är genialiska i Kalifornien, dricker kaffe från Starbucks, röker några joints på stranden, käkar tofurullar och lyssnar på Leonard Cohen. Däremellan sliter de hund i fabriken, blir ständigt piskade av diktatorn, bryter samman, blir sparkade och sedan återanställda, och efter tre års slit har de en perfekt produkt. Inget semi-funktionellt östasiatiskt krimskrams. Inget som går att slänga in i ett specialerbjudande med 24 månaders bindningstid. Det är en produkt som är vacker att beskåda, skön att ta på, kan anslutas behändigt och fungerar felfritt.

Nu har ju tyvärr Apple inte gett sig in i den mobila bredbandsmarknaden. Men jag säger som Carlsberg-reklamen: ”But if they did, they would proberly be the best 3G-modemtillverkare in the world”. Faktiskt. Den skulle kunna heta iTravel, vara silvergrå till ytan, smäcker med avlångsrunda kanter samt besmyckad med en täckningsavläsare, vars design härleder tankarna till ett lackmuspapper. Kom igen Apple, sätt igång och uppfinn!

Inga kommentarer: