måndag 21 april 2008

Är räddningen på väg?

Jag har ju varit ganska förbannad på mitt 3G-modem från kinesiska tillverkarna Huawei. Om segheten beror på dem eller operatören Tele2 låter jag vara osagt, men nu tycks räddningen snart vara här. Enligt en artikel på BBC News hemsida ska Nokia, Finlands stolthet, snart frälsa oss med "4G", så kallat LTE-nätverk (Long term evolution). Till skillnad från 3G ska LTE vara snabbare, erbjuda bättre täckning och så småningom ersätta wi-fi. Det är inte lite kaxigt. Samtidigt håller Intel på att utveckla ett eget 4G-system kallat Wimax, som de självklart påstår vara "framtiden för trådlös kommunikation". Vem som vinner återstår att se, kanske kan båda teknikerna samexistera. Vem vet?

Hur som helst ska LTE skeppas till USA och Kina inom kort, om det inte redan påbörjats. När det kommer till Sverige är väl upp till gudarna. Som "ledande tekniknation" [host host] har Sverige varit oroväckande segt. I min fantasi föreställer jag mig hur riksdagen, likt en skock dagisfröknar, påpekar med en gemensam tillrättavisande folkhemsk stämma: "Ja, men nu måste ni faktiskt förstå, vi har ju redan investerat en massa i 3G. Nu får ni faktiskt vänta en 10-15 år tills vi bygger om masterna igen." Efter ett halvårs gnäll från entreprenörer svarar riksdagen sedan irriterat (fortfarande tillrättavisande): "Jaja, vi får väl tillsätta en tvåårig utredning då. Men då får ni sluta tjata".

Det är lustigt, det här med wi-fi och 3G i Sverige. Lagom när 3G-masterna stod klara kom folk på att wi-fi var mycket snabbare och billigare att montera. Men då var det liksom för sent. I USA är wi-fi sjukt stort, det finns en massa konkurrerande bolag som erbjuder trådlöst nätverk överrallt. Det är därför Amazon så självsäkert kunde lansera Kindle. På den är surfningen gratis, och summan av kardemumman är att alla ägare av produkten har en hel bokaffär i fickan – oberoende av vart man befinner sig. I Sverige skulle vi behöva gå in på en Max Hamburgarrestaurang för att kunna köpa böcker (och vissa heta wi-fi-spottar). Detsamma gäller iPhone. Alla coola wi-fi-beroende widgets, typ webbläsaren Safari, är något som enbart kan nyttjas på utvalda platser.

Nog sagt om det. Nu ska jag snart slå av mitt 3G-modem från Huawei, om det inte hinner slå av sig själv först, vill säga.

Uppdatering. Har misstagit mig lite angående Kindles inbyggda wi-fi. Publicerar Alexanders korrekta, om än nördiga, tillrättavisning. Nu vet jag var ribban är lagd.

"Nu har ju inte Kindle wifi iofs :)
Den kör EVDO som också är en 3G-teknik, som ungefär motsvarar HSPA som ditt UMTS-modem kör.

Vad jag förstått så är LTE en vidareutveckling av UMTS, så det kanske går att uppgradera befintliga master och ändå behålla bakåtkompatibilitet."

1 kommentar:

Unknown sa...

Nu har ju inte Kindle wifi iofs :)
Den kör EVDO som också är en 3G-teknik, som ungefär motsvarar HSPA som ditt UMTS-modem kör.

Vad jag förstått så är LTE en vidareutveckling av UMTS, så det kanske går att uppgradera befintliga master och ändå behålla bakåtkompatibilitet.

Håller med om att vi behöver fler wifi hot spots, gärna gratis också.