fredag 14 november 2008

Falsk marknadsföring

Det är svårt att inte bli förvånad när man läser följande artikel i Svenska Dagbladet. Telia vill alltså höja priserna för dem som maximalt utnyttjar kapaciteten på sina mobila bredband, och konkurrenterna är också inne på samma linje. Det känns en aning snopet, måste jag ändå säga, när teleoperatörernas reklam säger i princip motsatsen.

3 körde ju en reklam med en hund som sprang jättesnabbt som för att illustrera hur snabb deras nedtankningshastighet var. De har också försökt övertyga oss konsumenter med en reklamfilm där två grabbar avnjöt en fotbollsmatch via trådlöst bredband. Är inte det att uppmuntra till nedladdning av videofiler?

I ärlighetens namn kan ju inte detta nedladdningsmönster komma som en överraskning. Folk är vana att ladda ner filmer, de flesta stora sajter blir allt mer tungladdade, och om man nu är så mån att visa potentiella kunder vilka möjligheter mobilt bredband bjuder på - då ska man väl inte heller straffa dem när de gör just så?

Kanske är inte Sverige redo för mobilt bredband ännu. Om priserna höjs kommer folk att tveka inför att signera nya avtal, om man nu inte luras ytterligare i marknadsföringen vill säga (som ex Tele2, som har mobilt bredband för 29 kr i månaden, förutsatt att du betalar 99 öre per MB).

Inga kommentarer: