måndag 16 juni 2008

Textflow – textredigering 2.0?

textflow.jpg Textflow picture by jonaslundmark

Ja, jag vet att uttrycket "2.0" är ett simpelt trick för att poängtera något nytt, fräscht eller revolutionerande. I senaste Wired skämtade till och med tidningen om hur ofta de nyttjat just detta begrepp i sina puffar. Men men, som japanerna brukar säga, amatörer lånar, proffs stjäl.

Blev i alla fall tipsad av Christian, en synnerligen anonym läsare, att kolla upp den webbaserade ordbehandlaren Textflow (efter min tidigare diss mot DN:s ekonomibilaga). Nu har jag i alla fall anmält mig som beta-testare och väntar otåligt på svar. Här kommer lite info om produkten:

Uppenbarligen, av vad jag förstått, är Textflow en gratis ordbehandlare som gör det enklare för flera personer att kunna gå in och redigera ett och samma dokument. Låt oss säga att du skriver en artikel och därefter vill både redaktör och korrekturläsare gå igenom texten. Inget nytt med det. Skillnaden ligger i att du sedan kan välja vilka av ändringarna (redaktörens eller korrekturläsarens, grön eller gul) som du ska applicera i texten.

En kort analys. Jag fattar den praktiska poängen. Detta kan säkert komma till nytta i den akademiska världen, eller vad det nu kan vara. Men för att det ska fungera redaktionellt, vilket jag gissar att det Umeå-baserade Pado Metaware eftersträvar (de infliker att programmet är kompatibelt med InDesign och QuarkXPress), så vore det mer behändigt om förändringarna skedde i realtid inför allas ögon. Ska vara mer tydlig:
  • Redaktion: Först läser en korrekturläsare texten. Sedan godkänner den ansvariga utgivaren. Alltså dubbelläsning, en dubbel försäkran att texten håller god kvalitet.
  • Textflow: Skribenten ska välja mellan korrekturläsarens och den ansvariga utgivarens input, vilket innebär att den ansvarige utgivaren inte kan korrigera eventuella missar från korrekturläsaren samt att båda rättar samma stavfel = tidsödande. Upplägget behöver ju inte heller vara som jag beskrivit, skribentens arbete är ju oftast slut när texten är inlämnad. Men ytterst få magasin har råd med fler än en redigerare, än mer sällan att de jobbar med samma texter.
Jag kan dock ha fel. Kanske är det ordbehandling i realtid som Pado Metaware har tänkt sig? Att folk är synkade och kan se vad andra gör medan de gör det, så att säga. Är så fallet ber jag om ursäkt, lyfter på hatten och hoppas att beta-inloggningen landar i mejlboxen snarast möjligt. Hörde ni det, snarast möjligt!

2 kommentarer:

Andreas sa...

Har du fått den än? Om den inte fungerar i realtid är det ju som att skicka ut texten till båda, de markerar ändringarna de gör med en viss färg och sen kan man välja vilka ändringar som ska klistras in. Det måste vara i realtid annars känns det omotiverat att lägga ner tid på att programmera en redigerare som inte tillför något utöver de som finns, inte så stor risk att man byter "bara för att". Let us know when u tried it...

Brutus sa...

I promise, my friend!