söndag 8 juni 2008

Reklamfinansierad musik framtiden?

Det började med vaxplattor, gick vidare till LP-skivor för att sedan digitaliseras och tryckas upp i CD-format. Att den moderna distributionen av musik inte längre är fysisk råder ingen större tvekan om. Frågan är bara hur aktörerna i musikbranschen ska förhålla sig till rådande läge. Apple har ju förvisso positionerat sig duktigt som digital distributör, men nu börjar andra, billigare (gratis), konkurrenter att synas.

  • Pandora: Gratis webbradio som rekommenderar musik utifrån valda favoritartister. Fungerar tyvärr inte längre, av upphovsrättsliga skäl, utanför USA.
  • Spotify: Gratis Itunes-liknade mediaspelare med en klar skillnad - all musik är gratis. Reklamfinansieras. Tanken är att utifrån användarens musikprofil kunna pricka in relevanta kundgrupper. Befinner sig i detta nu i stängd beta.
  • Deezer: Sajt som låter användaren lägga upp sina mp3-filer, dela musik sinsemellan och skapa webbaserade musiklistor. Tipsar dessutom om artister och är enbart beroende av webbläsare. Gratis och reklamfinansierad.
Jag misstänker starkt att detta är den nya formen av laglig musikdistribution. I framtiden köper man inte längre sin musik, det tillhör det gamla synsättet, utan får den strömmad via olika distributörer. Om jag inte är helt ute och cyklar, vilket jag troligtvis inte är, kommer dessa typer av tjänster att så småningom flyttas över till de bärbara formaten. Min icke kvalificerade gissning: två månader efter att Googles Android lanserats. Kom ihåg vart ni läste det först.

Inga kommentarer: