fredag 4 juli 2008

Dagens roliga grej

26092_1.jpg Stasi 2.0 picture by stp1910

Saxat ur fakturan från radiotjänst:

"Under mina sidor på www.radiotjanst.se kan du enkelt se dina fakturor, ändra förfallodag, registrera familjemedlemmar och mycket mer."

Yes, det är precis vad jag ska göra. Det är på tiden att min brorsa börjar betala sin tv-licens.

Jag har ingen aning om vem Schäuble är, men jag gissar en tysk variant av Thomas Bodström/Fredrik Reinfeldt. Han fick mig bara att tänka på Radiotjänst, som jag för övrigt misstänker starkt (nåja) har kopplingar till FRA-lagen. "Registrera familjemedlemmar", ha, vad blir här näst? Spionera på grannar, anmäla kollegor, förbjud packet som inte betalat licens från att handla i butiken?

Vad jag däremot vet är att Microsoft har köpt den semantiska sökmotorn Powerset för över 100 miljoner dollar. Den ska tydligen förstå hela meningar i fraser. Sökmotorkriget verkar då ha kommit in på den fjärde, kanske den femte, andningen. Jag tror helt enkelt att Steve Ballmer är jävligt sur på Google. De norpade Yahoo och klev honom på tårna. Sånt går ju liksom inte att förlåta. Precis som det inte går att förlåta vår riksdag som röstade fram FRA. Amen!

Inga kommentarer: